Jak wdrożyć scrum w swojej firmie?

Scrum – dzisiaj zdecydowanie coraz więcej mówi się o zarządzaniu zwinnym agile, a wraz z nim o jeden z jego metodyk, jaką właśnie jest scrum. Czy jednak rzeczywiście warto wdrożyć scrum do swojej firmy? W większości przypadków – zdecydowanie tak. Jak zaś to trzeba w ogóle zorganizować? Czy odpowiednie będzie tutaj agile project management szkolenie?

Krok pierwszy – dobry konsultant i dobre szkolenia

Przede wszystkim trzeba już na wstępie podkreślić, że nie uda nam się wprowadzić scrum do firmy ot tak po prostu, bo tego chcemy i trochę o tym czytaliśmy.

Tutaj konieczne będą na pewno szkolenia – z naciskiem na ich liczbę mnogą oraz oczywiście konsultant, który pomoże nam dokładnie określić, czego w zasadzie potrzebujemy, jak to wdrożyć, jak założyć poszczególne zespoły – słowem będzie nam on towarzyszył w całym procesie wdrażania scrum do firmy.

O co zaś chodzi z tymi szkoleniami? Otóż nie wystarczy tylko i wyłącznie, aby zarząd i kierownicy odbyli szkolenie w zakresie scrum. Tu będzie potrzebne także jeszcze na pewno szkolenie product owner, szkolenia scrum developer, szkolenia scrum master… to wszystko są szkolenia z poszczególnych ról w zespole scrum, o czym zaraz powiemy.

Krok drugi – bądź otwarty i zmień swoje myślenie

No właśnie – to tak naprawdę jest bardzo istotna kwestia, o której wiele osób nieco zapomina. Scrum bowiem naprawdę całkiem mocno odchodzi od różnego rodzaju konwenansów. Co zatem w pełni naturalne – zmienia się także sposób postrzegania świata.

W scrum chociażby istnieje dość ciekawie prezentujący się zespół. Mamy tu wlaśnie product ownera, który zasadniczo skupia się na rozmowach z klientami oraz na ogólnej organizacji pracy. Dalej jest scrum master – ma to być nawiązanie do dawnych mistrzów i zdjęcie odpowiedzialności z ramion tylko product ownera.

Bowiem scrum master zajmuje się przede wszystkim kwestiami związanymi z szeroko pojętym motywowaniem, sprawdzeniem czy wszystko odbywa się w zgodzie z ideologią scrum itp. Na koniec jest scrum developer, który wcale nie jest jakimś tam prostym pracownikiem, tylko specjalistą w swojej dziedzinie.